My first week in New York City.. - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Lisette Elsenaar - WaarBenJij.nu My first week in New York City.. - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Lisette Elsenaar - WaarBenJij.nu

My first week in New York City..

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

23 Augustus 2009 | Verenigde Staten, New York

De afgelopen week is echt voorbij gevlogen en het is tijd geworden voor een nieuwe blog uit New York City! Ik heb ondertussen al zoveel gezien en gedaan, dat ik jullie weer even op de hoogte moet brengen van mijn leventje hier. Ik zal proberen niet te lang van stof te zijn, maar wees niet bang.. Lisette zou Lisette niet zijn als ik jullie niet zou voorzien van de nodige details ;).. ik doe mijn best!

Allereerst zal ik jullie vertellen hoe het is verlopen op school. Maandag was de ‘introductiedag’. Dit betekent een hele ochtend lang informatie over alles wat je moet weten als je bij Kaplan Aspect (de naam van mijn school) een cursus volgt. Dit gaat van informatie over de cursussen, excursies en activiteiten tot informatie over je verblijf. De mensen van Kaplan Aspect zijn ontzettend aardig en behulpzaam. Er waren ontzettend veel nieuwe studenten van over heel de wereld. Er waren vooral veel Duitsers, Fransen, Spanjaarden en Koreanen. Ik was de enige Nederlandse en zo waren er nog wat andere nationaliteiten in de minderheid. De meeste studenten komen nu nog voor een kortere tijd voor een vakantiecursus van ongeveer 4 weken. Ik hoop dat er de komende weken wat meer mensen komen die ook voor een langere tijd blijven, want de studenten nu zijn zo weer vertrokken. Het jammere is ook wel dat de studenten van hun eigen nationaliteit naar elkaar toe trekken, als Nederlandse ben je dan toch een beetje in de minderheid. In de wandelgangen van Kaplan Aspect hoor je dan ook echt alle talen door elkaar. Wat wel leuk is, is dat zij elkaar en mij allemaal niet kunnen verstaan en dat ik zowel de Duitse als de Spaanse als de Franse enigszins kan volgen. In de klas zit ik soms gewoon mee te luisteren met een aantal Duitsers/Oostenrijkers.. ik reageer vervolgens in het Engels en dat levert wel ’s hilarische situaties op! Lang leven het Nederlandse onderwijs :D

De lessen zelf zijn leuk. Ik heb een ontzettend drukke, veel en snel pratende lerares waarbij je echt 200% concentratie nodig hebt, anders kan je haar gewoon niet volgen. Het volgen van het Engels gaat redelijk, maar als er wordt gesproken over specifieke Engelse grammaticatermen, dan wordt het toch wat lastiger. Dit zal ik in de loop van de tijd wel leren denk ik. Op de introductiedag heb ik een test moeten doen voor mijn niveau en ik zit in de ‘Advanced’ class. Dit is het op één na hoogste niveau, dus ik denk dat ik niet mag klagen! :D Naast grammatica wordt er in de lessen veel aandacht geschonken aan spreken en luisteren. Dit gebeurt op allerlei verschillende manieren, bijvoorbeeld door een spelletje of het samenwerken met een ‘partner’. Dit houdt het wel leuk en afwisselend. De lessen worden of ’s morgens of ’s middags gegeven. Ik ben ingedeeld in de middagklas en dat betekent dat ik pas om half 2 hoef te beginnen en dat ik om half 5 klaar ben. Ondertussen heb ik een lijst getekend voor de ‘morningclass’, dan heb je toch wat meer aan je dag. Hopelijk heb ik dus vanaf dinsdag in de ochtend les en nog meer tijd voor leuke dingen, maar het kan ook zijn dat het nog even duurt (als de ‘morningclasses’ vol zijn). We zullen het zien!

Omdat ik dus maar 3 uur per dag les heb, heb ik genoeg tijd over voor andere dingen. Ik heb deze week daarom al heel wat gezien van New York en ik begin me steeds meer op mijn plek te voelen. Ik weet ondertussen zo’n beetje de weg in mijn directe omgeving en ik snap zo ongeveer hoe het metrosysteem werkt. Verder heb ik al een bezoekje gebracht aan Central Parc, Times Square, the Brooklyn Bridge, Macy’s (grootste warenhuis van de wereld!!) en heb ik gelopen door verschillende wijken in New York.

Afgelopen weekend heb ik zelfs New York al een dag verlaten voor een tripje naar Boston. In Boston ben ik samen met Joyce (Nederlands meisje) naar de ‘whales’ (walvissen) wezen kijken. Deze zouden rond september al wegtrekken, vandaar dat ik besloot om dit zo snel mogelijk te doen. We hebben heel veel dolfijnen gezien en ook een aantal walvissen, erg leuk! Naast het whale watchen hebben we ook wat sfeer geproefd van Boston zelf! Boston is echt een mooie, schone en vooral ook groene stad!

Vandaag ben ik naar mijn eerste New Yorkse kerk geweest en ook dat was een bijzondere ervaring…vooral de sfeer en de muziek vond ik erg goed! Het is nog wel een beetje lastig om alles in het Engels te volgen, maar dat komt wel!

Zoals jullie waarschijnlijk wel merken, gaat het prima met me en vermaak ik me tot nu toe erg goed. Hoewel ik me vorige week nog afvroeg hoe ik ooit 4 maanden buiten mijn vertrouwende Nederlandse leventje kon, merk ik nu hoe snel de tijd gaat! Ik wil jullie ook ontzettend bedanken voor de vele leuke reacties op mijn vorige blog, dat doet me echt super goed!!!

Ik hoop dat in Nederland alles goed gaat met jullie! Ik wens jullie (alvast) heel veel succes met het starten van het nieuwe werk/school/studieseizoen!

Tot de volgende x!
Liefs Lisette

P.s. Waarbenjij.nu heeft een limiet voor het aantal foto's..vandaar dat de selectie minimaal is! ;) Daar moeten jullie dus nog even op wachten...

  • 24 Augustus 2009 - 04:12

    Karin:

    Hoihoi,

    Was ik weer even. Wat heerlijk om je reisverslag zo te kunnen volgen! ´t was weer een leuk verhaal!!! Tja, je eerste week zit er al weer op....nu nog 3 weken en 3 maanden hahaha
    Vandaag begint voor ons het sportseizoen weer....

  • 24 Augustus 2009 - 06:21

    Jan Cees:

    Hee Lisette!

    Goed te horen dat het je goed gaat! Als ik dit zo lees, vind je het straks zelfs moeilijk om het weer te missen: wedden? Leuk dat je ook zat tijd heb voor andere dingen naast de opleiding. En met dat Engels gaat het volgens mij razendsnel: zometeen ben jij ook iemand die de Nederlandse woorden voor een bepaalde term niet meer weet, haha!

    Hier alles OK, Pim heeft een 0-uren contract gekregen zodat hij naast de universiteit af en toe bij mij kan werken, leuk en handig. Voor de rest gaan we ons opmaken voor een zware herfst: de crisis dreunt dan nog een keer flink, zo vrees ik. Maar gelukkig komen er uit 'jouw' land positieve berichten en als het in Amerika weer wat beter gaat, zal het hier ook wel komen. Hou je haaks en geniet er van!
    Ciao,
    Jan Cees

  • 24 Augustus 2009 - 07:54

    Femke:

    haaaaai!!
    wat leuk om weer wat van je te lezen!! fijn dat het allemaal goed gaat, en wat heb jij een uitzicht zeg.. om bang van te worden, haha!
    geniet er maar lekker van meid, en ik wacht vol spanning je nieuwe blof af! liefs!!
    Femke

  • 24 Augustus 2009 - 09:13

    Simoon:

    Liset!

    Gelukkig gaat alles goed met je :D Doet met goed dat te lezen!

    Pfff, jij hebt gewoon dolfijnen en walvissen gezien... echt gaaf zeg! :)

    Ik heb een druk weekend gehad. Werken en verjaardagen. Ga vanavond de nacht in, ben benieuwd.

    Succes weer op school deze week (eeuwige student) :P

    Liefs Simone

  • 24 Augustus 2009 - 09:45

    Paula:

    Hi Lisette,

    Klinkt prima daar...
    Doe mij ook maar 4 maanden vol gezelligheid en bezienswaardigeheden ;)
    Dat je daarnaast nog wel studie volgt, ach detail! :P

    Enjoy meis!

  • 24 Augustus 2009 - 11:16

    Esmeralda:

    Hee Setje! Wat super gaaf allemaal zeg! Je schrijft hartstikke leuk! Ik ga je blog zeker blijven lezen! Heeeeel veel plezier nog daar én succes.

    Liefs,
    Es

  • 24 Augustus 2009 - 11:19

    Joyce:

    Lol. "That's my school". Remember?

  • 24 Augustus 2009 - 12:39

    Linda Mulder-vd Hee:

    Heee Lisette!

    Klinkt goed allemaal joh! :) Leuk om te kunnen volgen wat jij allemaal meemaakt! Veel succes!

    Groetjs Linda

  • 24 Augustus 2009 - 15:03

    Martine:

    Hee Liesje :D

    Die verhalen van jou zijn echt leuk om te lezen en ik begin met de minuut jaloerser te worden :p
    Maar Lies, klinkt allemaal superleuk, geniet ervan!! Als jij terugkomt spreek je volgens mij vloeiend engels!!

    En als je dan toch een vrije avond hebt, vergeet dan de broadway musicals niet! :p Whahaha

    Dikke kus van je liefste nichtje Martine

  • 24 Augustus 2009 - 15:21

    Hendrien En Kees:

    Ha Lisette,
    Wat een prachtige verhalen! En wat fijn dat je het zo naar je zin hebt.Blijf genieten en veel succes met de studie!
    Hartelijke groeten uit het warme Veenendaal
    Kees en Hendrien

  • 24 Augustus 2009 - 22:12

    Jacomijn:

    Heeey maid,

    Toch wel handig, zo'n mailtje dat je een berichtje hebt geschreven! Erg leuk om te lezen... heel ander leventje daar zeg, daar zijn Veenendaal en Renswoude niets meer bij :P

    Heb vaak aan je gedacht laatste week, gek joh dat je zo ver weg bent!
    Geniet van je tijd daar... en ik verwacht toch op z'n minst binnenkort een volledig foutloos Engels bericht.. :D

    Take care.
    Liefs, Jacomijn

  • 25 Augustus 2009 - 07:57

    Suus:

    He lies!

    Klinkt goed allemaal!! Leuk om weer een verhaaltje te lezen.. Zo te horen gaat het erg goed met je Engels(Ik had ook niet anders verwacht)

    Leuk dat je nog naast je lessen genoeg tijd over hebt om leuke dingen te doen, toch niet onbelangrijk.

    Hier gaat ook alles goed! Ben net weer een weekje thuis van vakantie..

    Dikke kus je schoevers chickie ;)

  • 25 Augustus 2009 - 08:05

    Ton En Ans:

    Hi Lies,

    Wat een spannende story weer!!!En geweldige foto's. Je hebt je "plekkie" toch al wel snel gevonden daar....(hadden we eerlijk gezegd ook niet anders verwacht van jou...)Veel plezier ennuh: studeer ook nog een beetje!!
    Liefs van ons.

  • 25 Augustus 2009 - 18:41

    Wilma Van Nunen:

    Lisette leuk verslag en foto's, naar Boston met Joyce, goed idee!
    have fun
    groetjes ouders van
    Joyce van Nunen

  • 26 Augustus 2009 - 04:33

    Christien:

    Hooi liesje :D

    Leuke blog heb je weer geplaatst hoor. Doet me goed om te lezen en te horen dat je t zo naar je zin hebt! Geniet van alles wat je meemaakt, ziet en hoort en houd ons een beetje op de hoogte zodat we ook een beetje met je mee kunnen genieten!! Talk to you soon! :)

    Een dikke knuffel van mij

  • 27 Augustus 2009 - 08:39

    Leonie:

    hee liesjee:)
    wat leuk zeg allemaal!! heel leuk om het allemaal te lezen en te volgen wat je daar allemaal doet!! maar lies, nou kan je niet op m'n 18e verjaardag zijn!! dat vind ik wel heel jammer!;) ik ga dan ook meteen voor het eerst rijden! maar heeel heel veel succes echt goed ook dat je in de advanched klas zit! ik ben jaloers hoor;) ben zondag nog bij opa en oma geweest en met hun is ook alles goed, alleen een btje vergeetachtig zoals dat oma dan het zout in de koelkast zet enzo:P maar dat ken je wel! doe je best daar en geniet ervan!! kusje voor m'n lieve nichtje:)

  • 27 Augustus 2009 - 12:01

    Laura:

    Hee Meid!!
    Hoe is het? Heb je verhaaltje weer even gelezen!Zo te zien gaat het top! al gewend aan de hoge gebouwen? Ziet er leuk uit! Al veel geshopt enz?Gaaf die walvis! Kan niet wachten om dat allemaal te zien... Miste je wel hoor gister op de sportschool!Kon vandaag ook amper me bed uitkomen van de spierpijn.. Nou ik hoop dat je het naar je zin heb! Spreek je snel weer!

    Dikke kus!

  • 31 Augustus 2009 - 13:02

    Kelly:

    Heey Lisette!
    Ik zag de link naar je site staan dus ik dacht ff kijken :D
    Ziet er echt gaaf uit! Nog heel veel plezier en succes!
    Groetjes Kelly (VAG)

  • 03 September 2009 - 12:50

    Ada:

    Hoi Lisette,

    Ik heb met plezier je verslagen gelezen. jij vermaakt je wel, al is het niet alleen maar pret en plezier. Geniet ervan, het is zo'n mooie stad..
    Groetjes Ada

  • 04 September 2009 - 07:44

    Irma:

    ziet er goed uit, joh! je krijgt bijna het idee dat het een grote lange vakantie aan het worden is. Goed om te lezen dat het ned.onderwijs z'n vruchten afwerpt, ik zal het youp en daphne even laten lezen. Heel veel plezier nog en groetjes uit good old veenendaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisette

Trying to see and enjoy all the nice places in this world :-)

Actief sinds 17 Juli 2009
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 84116

Voorgaande reizen:

13 Maart 2011 - 17 Augustus 2011

Australie, Nieuw Zeeland & Indonesie 2011

15 Augustus 2009 - 23 December 2009

New York 2009

Landen bezocht: