New York meets The Netherlands - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Lisette Elsenaar - WaarBenJij.nu New York meets The Netherlands - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Lisette Elsenaar - WaarBenJij.nu

New York meets The Netherlands

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

21 September 2009 | Verenigde Staten, New York

Wilhelmus van Nassouwe ben ik, van Duitsen bloed….zo klonk het vorige week dinsdag aan de haven van Manhattan. Met het afvuren van 21 saluutschoten vanaf het Nederlandse marinefregat Hr. Ms. Tromp en de intocht van de Nederlandse en buitenlandse schepen werd het officiële startsein gegeven voor de NY400-week. Het plan was eerst om deze ceremonie bij te wonen en een glimp op te vangen van Willem A en Maxima, maar gezien de voorspelde drukte en de plicht van school, hadden we besloten om ze toch maar op een ander moment op te zoeken. Uiteindelijk waren we er toch een beetje bij want vanuit de studentlounge op school hebben we mooi uitzicht over de Hudson en hebben we de boten zien varen.

De NY400 week was georganiseerd door de Nederlanders om te vieren dat Nederland en Amerika al 400 jaar ‘vriendjes’ zijn. Er was een heel weekprogramma met activiteiten om dit te vieren. Echt bizar om zoveel Nederlandse dingen te zien, zo ver van huis. Overal waren ineens Nederlandse mensen en ook heb ik veel Nederlandse pers gezien. Er was zelfs een klein Nederlands dorpje nagebouwd, inclusief kroketten, haring, poffertjes, stroopwafels, delfts blauw, tulpen en klompen. Een aantal Nederlandse artiesten was overgekomen om de Amerikanen te laten zien dat we naast op klompen lopen ook nog wel wat anders kunnen. Op de eerste dinsdag werd het Empire State Building oranje gekleurd en deze werd hoogst persoonlijk ‘aangestoken’ door Prins Willem A himself! Dit was ook het moment dat ik Maxima en Willem A in real-life heb gezien! Erg leuk, Maxima heeft zelfs nog even ‘daaag’ gezegd :D! Vorige week zaterdag besloot ik de Koreanen een lesje Nederlandse cultuur te geven en heb ik ze meegenomen naar Governors Island. Hier ging het Nederlandse festival nog even door en gaf DJ Armin van Buuren een mooi feestje met uitzicht op de skyline. Die Koreaanse meisjes vinden alles leuk wat lang, blond en mannelijk is, dus die hebben zich prima vermaakt ;)! Na afloop hebben ze zelfs nog poffertjes gebakken en een echte Nederlandse koe gezien. Toen ik ze vertelde dat een soort gelijk dier achter mijn huis liep, stonden ze toch wel even gek te kijken, haha.

Na de Nederlandse week werd het tijd om serieus te worden. Afgelopen dinsdag ben ik namelijk begonnen in de CAE class. De komende 12 weken (ondertussen 11) ga ik me voorbereiden op het Cambridge examen dat ik op woensdag 10 en donderdag 11 december moet gaan maken. In tegenstelling tot mijn eerste 4 weken op Kaplan, zit er nu wat minder variatie in de nationaliteiten. In mijn klas zitten 4 Nederlanders (incl. mezelf), 1 Koreaans meisje en de rest komt uit Zwitserland. Van de Zwitsers(e) spreekt ongeveer de helft Frans en de andere helft Duits. Tot nu toe is het vooral introductie geweest van alles wat ons te wachten staat en ik denk dat het wel goed moet gaan komen! Het niveau is tot nu toe goed te doen en mijn leraar + medestudenten zijn erg aardig!

Een van mijn andere hoogtepunten van de afgelopen twee weken was toch wel mijn eerste ontmoeting met Miss Liberty. Ik had al een aantal keer van een afstandje naar haar gezwaaid, maar nu kon ik haar eindelijk eens van dichtbij bekijken. We konden het erg goed met elkaar vinden en we zijn zelfs nog even samen op de foto geweest. Ik denk dat we elkaar nog wel vaker gaan ontmoeten.. ;)

Afgelopen weekend heb ik ook een bezoekje gebracht aan een échte Amerikaanse beach, inclusief permanente kermis (wel een beetje oud en vervallen). Je kan je haast niet voorstellen dat er naast de drukte van Manhattan ook nog zo’n mooi stukje strand kan zijn. Binnen een uur brengt de subway je naar een leuke boulevard en een mooi zandstrand aan Atlantische Oceaan. Het was echt super mooi weer en ik heb zelfs nog even in de grote oceaan gezwommen!

Wat ik natuurlijk niet kan overslaan in New York zijn de talloze mogelijkheden om je portemonnee te legen! Voor de vrouwen: Shoppen is hier echt waanzinnig!! Afgelopen zaterdag heb ik er echt m’n hele dag mee gevuld, heeeeeerlijk! Van elk merk is wel een winkel te vinden en alles is leuk en goedkoper. Lastig puntje is dat alles natuurlijk wel weer mee terug moet naar Nederland en mijn koffers al zo zwaar waren, maar daar vinden we wel een oplossing voor :D

Een andere leuke ervaring afgelopen weekend was mijn bezoek aan een rooftopbar! Een rooftopbar is een bar bovenop een hoog gebouw met waanzinnig uitzicht over Manhattan. Je wordt bij binnenkomst gewoon gekeurd op je uiterlijk en als je er leuk genoeg uitziet mag je naar binnen, echt bizar.. in Amerika kan het allemaal. Ondanks dat de drankjes zo’n 15 dollar waren, heb ik een erg leuke avond gehad met wat school/klasgenoten.

Vandaag heb ik ook echt weer een topdag gehad in New York City! Af en toe moet ik mezelf gewoon even knijpen want het is af en toe écht een grote vakantie. Vandaag heb ik samen met Joyce een fiets gehuurd en hebben we door Central Park, langs de Hudson River en over de Brooklyn Bridge gefietst. Echt super leuk om New York eens vanaf de fiets te bekijken.

Ik zal jullie niet langer jaloers maken met mijn ‘vakantieverhalen’. Het gaat nog steeds hartstikke goed met me en ik verveel me geen seconde! Ik geniet echt van de stad, alle mooie plekjes, uitzichten, het nu nog mooie weer, leuke mensen, verschillende culturen, lekker eten en zo kan ik nog wel even doorgaan!! Naast dat mis ik Nederland af en toe ook wel eens.. en dan vooral jullie allemaal! ;) Ik vind het echt super leuk om berichten uit Nederland te krijgen, dank jullie wel, keep up the good work!

Liefs Lisette

Ps. Ik hoorde dat in Nederland de eerste kruidnoten al gearriveerd waren.. als er vrijwilligers zijn die mij graag een zakje komen brengen, dan hoor ik het graag! :) Je kan natuurlijk ook even om mijn adres vragen…. ;)

Ps2. Ik heb hier een nieuwe camera gekocht, dus nu nog meer en betere foto’s!!



  • 22 September 2009 - 05:24

    Wilma Van Nunen:

    Lisette, wij hebben weer
    genoten van je verslag en
    leuke foto's, succes met de studie Cambridge, sportieve fietsen!
    groetjes Wies en Wilma uit Brabant.

  • 22 September 2009 - 07:01

    Femke:

    Setje!!
    wat leuk om weer wat van je te lezen, superfijn om te zien dat je je zo vermaakt meid!! geniet er maar lekker van (en dat doe je ook zo te zien, hihi!) groetjes en liefs vanuit hier!!
    Femke

  • 22 September 2009 - 12:04

    Ton En Ans:

    Hi Lies,

    Wat heb je weer ontzettend veel beleefd in de afgelopen tijd. En inderdaad: om jaloers op te worden!!!!Het weer blijft ook nog top hè in NY. Hier ist ook oké. Mooie na-zomer, maar we missen die geweldige uitzichten hier en moeten het met Veense-vergezichten doen helaas!!!Leuke foto's heb je erop gezet. Blijf zo doorgaan meis!!! Suc6 en we volgen je weer.
    Liefs van allemaal.

  • 22 September 2009 - 17:24

    Monique:

    Hé die Lisette,
    wat een super gezellig verhaal heb je weer geschreven! Fijn voor je dat je er zo van kunt genieten en dat "school" toch ook leuk kan zijn. Zeker als je zo'n nevenactiviteiten kunt ontplooien. Zou met Yells wel even naar je toe willen komen en dan lekker veel geld uit geven in al die shops. Maar helaas de plicht blijft nog even roepen voor ons allebei, dus........ Blijf jij er van genieten en ons verblijden met je jaloers-makende verhalen!! Lieve groet uit Vught.

  • 22 September 2009 - 20:38

    Joyce:

    Mam, waarom moet erbij uit Brabant? Daar ben ik helemaal niet trots op hoor.

  • 22 September 2009 - 21:19

    Wim En Ineke:

    Lisette, je bent echt goed in het beschrijven van al je belevenissen!! Het leest als een trein. En hoe heb je het voor elkaar gekregen om juist in zo'n 'Nederlandse week' in NY te zijn.Knap zeg!! Je vriendinnen zijn nu meteen echt op de hoogte van de belangrijkste (!) Nederlandse zaken. En we vinden het helemaal niet erg dat je ons niet mist hoor. Hartelijke groeten uit Veenendaal

  • 23 September 2009 - 02:22

    Simoon:

    Liset!

    Howww, wat maak jij weer veel mee en wat zie je veel!
    Echt leuk om alles te lezen en natuurlijk die kwalitatief hoogstaande foto's te bekijken ;)

    Die foto met Mickey is grappig, bijna Walt Disney.

    Ik ga weer door met hard werken. Geniet nog van je weken/maanden in NYC, zou wel weer blij zijn als je weer in je huisje met koe in de achtertuin woont hoor!

    Liefs Simone

  • 24 September 2009 - 20:09

    Martine:

    Oh Lies.. you make me carzy!!
    Ben zooo erg stink jaloers op jou!! :p
    Echt super om te lezen wat jij allemaal meemaakt ;) Nog veel plezier, en natuurlijk ook suc6 met het engels!!

    Dikke kus Martine

  • 24 September 2009 - 22:54

    Christien:

    Ohhh liesje dit bedoel ik dus:nu ben ik jaloers en ik mis je nog meer dan ik al deed!!!

    Maar leuk al die foto's (als had ik ongeveer de helft ervan al gezien ;) ) en je maakt mooie verslagen!!! Zo kunnen we een beetje met je meegenieten! Geniet nog en veel plezier vanavond in de gospel kerk ;)

    Liefssssssssss Sonja Bakker ;)

  • 26 September 2009 - 12:57

    Marian(sportschool):

    Hey Lisette,

    Weer een mooi verhaal hoor. Ik ben best wel een beetje jaloers. Toch ook nog ff een stukje Holland, met lekkere hollandse snack's...

    Zo te lezen verveel je je niet nee, wat maak jij een hoop mee. Geniet er maar lekker van.

    We missen je wel op de sportschool hoor...je was altijd in voor een lekker kwebbeltje op z'n tijd.

    Ben benieuwd naar je volgende verhaal.
    Liefs Marian

  • 27 September 2009 - 10:56

    Miek:

    Setje!!

    Ooh echt zo leuk die verhalen van je! Klinkt echt fantastisch allemaal! En echt super leuk hoe je schrijft, leest lekker snel weg! NY staat nu zeker hoog op mijn verlanglijstje, maar toch nog maar ff sparen haha.
    Internet is nog niet geregeld in a'dam, maar moeten we echt proberen snel ff te skypen! Veel plezier nog en succes natuurlijk, spreek je snel!

    Liefs xx dikke knuffel!

  • 30 September 2009 - 12:11

    Marlies:

    Heej Lisette,

    wauw, klinkt allemaal echt heel erg leuk! Ben blij te horen dat je het naar je zin hebt daar! Heel veel plezier nog de komende tijd en inderdaad hopelijk tot volgend jaar!

    Groetjes Marlies en natuurlijk ook van Bastiaan ;-)

  • 02 Oktober 2009 - 20:38

    Wilma Van Nunen:

    Lisette, wij wensen jou nog een fijn verblijf,
    hoop dat je het gezellig
    hebt gehad met onze Joyce
    het allerbeste Wies en Wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisette

Trying to see and enjoy all the nice places in this world :-)

Actief sinds 17 Juli 2009
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 84109

Voorgaande reizen:

13 Maart 2011 - 17 Augustus 2011

Australie, Nieuw Zeeland & Indonesie 2011

15 Augustus 2009 - 23 December 2009

New York 2009

Landen bezocht: